Direct regelen na overlijden
Hieronder treft u een checklist aan van de belangrijkste zaken die direct na een overlijden geregeld moeten worden.
direct regelen
- Arts waarschuwen (bij een overlijden in een ziekenhuis of zorgcentrum wordt deze meestal automatisch in kennis gesteld)
- Informeer familie, vrienden en/of iedereen die voor u van belang is
- Bellen met 0524 51 58 99 of 0800 02 42 526 om overlijden te melden waarna direct een uitvaartleider(ster) van UGNA bij u komt om e.e.a. te regelen.
klaarleggen en/of opzoeken
- Kleding voor de overledene
- Trouwboekje (indien aanwezig) en identiteitsbewijs/paspoort
- Eventueel beschreven laatste wensen (wensenboekje)
- Donorcodicil? Uw huisarts kan u hierbij helpen
- Testament of wilsbeschikking? Navragen kan bij: Centraal Testamenten Register 0900 114 4114; Controleer altijd of er een testament is, dat biedt direct duidelijkheid.
- Lidmaatschapskaart Uitvaartverzorging Zwartemeer en/of Buurtschap Helpt Elkander of van andere uitvaart- of begrafenisvereniging
- Polis(sen) van eventuele uitvaartverzekering(en)
- Adressenlijst voor het versturen van de rouwkaarten
In overleg met U zorgt de uitvaartleider(ster) voor:
- De laatste verzorging van de overledene. Dit kunnen wij volledig of samen met u doen
- De opbaring in Uitvaartcentrum Zwartemeer (gratis voor leden), thuis of in een ander uitvaartcentrum
- Het volledig vastleggen en regelen van alle wensen m.b.t. de organisatie van de uitvaart
- Condoleance-bezoek(en) in Uitvaartcentrum Zwartemeer, eventueel met koffietafel
- Het volledige drukwerk (rouwkaarten, bidprentjes, liturgie)
- De aangifte van overlijden op het gemeentehuis in de gemeente waar het overlijden plaatsvond
- Het regelen van alle wettelijke verplichtingen
- De volledige uitvoering van de uitvaart, begrafenis of crematie
Bij alles wat de uitvaartleider(ster) samen met U regelt, staan de wensen van de overledene en van U als nabestaande centraal. De uitvaartleider probeert U zoveel mogelijk te adviseren en te begeleiden, maar vindt het belangrijk dat U de ruimte krijgt in het maken van alle soms moeilijke beslissingen.
Waar moet u als nabestaande zelf zorg voor dragen.
Belangrijke instanties informeren:
- Thuiszorgorganisatie (b.v. Icare)
- Werkgever of uitkeringsinstantie
- Bank en/of het pensioenfonds
- Verhuurder of woningbouwvereniging
- Eventuele kredietverstrekkers van leningen en/of hypotheek
- Via www.opzegdienst.nl om veel abonnementen en lidmaatschappen op te zeggen. Bankafschriften geven vaak inzicht in welke abonnementen en lidmaatschappen er lopen.
- Denk ook aan stopzetten van automatische incasso’s en machtigingen bij de banken of ontvangers.
- Verklaring van erfrecht, eventueel met boedelvolmacht. Nodig om bijvoorbeeld een geblokkeerde rekening op te heffen. Regelen via de notaris.
- Voogdij minderjarige kinderen
- Ondersteuning nodig? Regel thuiszorg of gezinshulp.
- Post door laten sturen.
- Social media (laten) verwijderen of ‘in memoriam’.
- Inboedel inventariseren en verdelen. Eventueel naar een opkoper of 2e handszaak voor hergebruik.
- Koninklijke onderscheiding? Versierselen retour: www.lintjes.nl
Overheid en uitkeringen
- Als u recht heeft op een overlijdensuitkering ontvangt u automatisch bericht van het UWV of SVB. Nabestaanden of wezenpensioen.
- Komt u in aanmerking voor: Subsidieregelingen na wegvallen inkomen? Sociale uitkering? Zorgtoeslag? Tegemoetkoming in de studiekosten? Verlaging van belastingtarieven en/of huursubsidie?
- Verzekeringen en belastingen. Zijn de verzekeringen nu premievrij?
- Belastingzaken: aangifte inkomstenbelasting en successierecht.
Bank
- Tenaamstelling: Erven van… Banksaldi per overlijdensdatum.
- Openstaande posten.
- Rekeningen opheffen.
- Lopende schulden?
- Kwijtschelding mogelijk?
- Bankkluis?
- Vraag (financieel) advies.
- Regelen: onroerend goed, effecten en effectendepots.
- Buitenlandse bankrekeningen en/of beleggingen.